Svatko od nas
ima neka posebna mjesta za koja ga vežu neke sasvim posebne uspomene iz
djetinjstva. I ja ih imam. Jedno od takvih, sasvim posebnih mjesta iz mojega
djetinjstva, je i Trsastska gradina. Moje mjesto iz bajke. Mjesto koje čuva
opasni zmaj, bez obzira što se nekom neupućenom može činiti kao kakav običan
kip. Mjesto gdje se zasigurno nalazi neka prelijepa princeza, iako bi netko
neupućen u sve ove bajkovite stvari, kazao da je samo riječ o običnom curetku
iz susjedstva. Mjesto gdje se nalazi skriveno blago, blago koje svi oni
neupućeni ne vide, a eto, nalazi im se ispred nosa. Pardon, na vrh Trsatskog
brijega.
Trsatska
gradina, mjesto sa kojeg imate prekrasan pogled na grad svetoga Vida, stoji
ovdje gotovo od početka svijeta i vijeka. Liburni su tu imali osmatračnicu, sa koje su kontrolirali putove
prema moru. Stari su Rimljani tu istu osmatračnicu pretvorili u dio
Liburnijskog limesa, koji je počinjao u Tarsatici, gradu-utvrdi na području
našeg današnjeg Staroga grada. Značenje Castrum
Tersacta nije promaklo ni Krčkim knezovima, časnim Frankopanima, koji ga
učvršćuju i povećavaju.
Trsatski se
kaštel nad sutjeskom Rječine, po prvi put spominje 1288. u Vinodolskom zakoniku
i od tada nam je njegova povijest znana. Od 15. su stoljeća drevnim kaštelom vladali
carevi. Najprije hrvatsko-ugarski kralj Matija Korvin, no njemu ga je,
zasigurno svjestan skrivenog blaga u njemu (šapuće mi dječak u meni), preoteo
Fridrih III. Habsburški, koji ga je lijepo sa cijelom Gospoštijom Trsatskom
proglasio nasljednim dobrom velike i moćne dinastije Habsburg. I tako je bilo
do doba Marije Terezije koja ga je predala gradu Bakru. U to je vrijeme turska
opasnost prestala, Mlečići više nisu bili oholi kao nekada, pa je Trsatska
gradina izgubila svoju stratešku važnost. Njegovo je održavanje bilo skupo za
Bakrane, a točku na njegovu dotadašnju povijest stavio je katastrofalan potres
1750. I tako, nekako od toga vremena, na stoljetnim trsatskim kulama i zidinama
počinje rasti bršljan a svi prolaznici-namjernici kroz grad podno staroga
kaštela, o njemu počinju govoriti kao o – podrtini.
I tko zna
kakva bi mu sudbina bila, da se nije pojavio grof Laval Nugent od Westmeatha,
feldmaršal, vitez reda Zlatnog runa, komandant reda Marije Terezije i rimski
princ. Kako bi shvatili daljnju sudbinu naše Trsatske gradine, moramo ponešto
saznati o samom svijetlom grofu Lavalu Nugentu.
Ovaj rođeni
Irac, napravio je blistavu vojnu karijeru zahvaljujući Napoleonskim ratovima.
Grof Laval svoje bitke vodi po Hrvatskoj i Italiji, a sam papa Pio VII, podario
mu je titulu rimskoga princa u znak zahvalnosti što mu je omogućio povratak u
Rim. U Italiji
upoznaje svoju suprugu Giovannu Riario-Sforza. Ulazak u drevnu obitelj Sfoza
presudno je utjecala na Lavala Nugenta – postao je opsjednut prošlošću. Posebno
je bio opsjednut Frankopanima, kao nesuđenom kraljevskom obitelji, s kojom je,
preko svoje supruge, bio u vrlo, vrlo tankoj rodbinskoj vezi. U duhu
romantizma, pokušao je obnoviti njihovu moć u 19. stoljeću, a to mu je, gotovo
i uspjelo – mogao je postati hrvatskim banom. Iako mu to nije uspjelo, uspjelo
mu je postaviti stanovitog glinskog pukovnika Josipa Jelačića za hrvatskog
bana.
Burna 1848. i za njega je bila burna i bio je jedan od najzaslužnijih za
održanje Habsburgovaca na tronu. Umro je u starom frankopanskom gradu Bosiljevo
1862. i pokopan je uz svoje pretke u trsatskom kaštelu. I tako otprilike glasi
priča o Lavalu Nugentu, posljednjem Frankopanu.
Laval Nugent
između vojnih i političkih bitki, 1826. kupuje ruševine Trsatskog kaštela, kako
bi u njemu smjestio svoj arheološki muzej. Obnovu prostora budućega muzeja
povjerio je venecijanskom kiparu Giacomu Paronuzziu. A Laval i njegov
majstor-graditelj, zasigurno svjesni bajkovita ozračja i onoga zakopanoga
blaga, obnoviše kaštel nad gradom svetoga Vida, ne u stilu vinodolskih
srednjovjekovnih utvrda, već u duhu vremena koje je stvorilo Bayrona i stvoriše
tako jedan sasvim fantastičan burg u kojem se miješaju srednji vijek,
neogotički prozori, gibelinski grudobrani i klasicistički mauzolej u stilu rimskoga
hrama. Dojmu fantastičnosti pridonosili su i dva baziliksa iz plemičkog grba
grofa Lavala, koje je izradio onaj isti Fernkorn koji je izradio spomenik banu
Josipu Jelačiću u Zagrebu.
U starom se
trsatskom kaštelu tako smjestio prvi muzej u tadašnjoj Hrvatskoj, u kojem je
Laval izložio svoje arheološke nalaze. Nakon njegove smrti, njegovi su se
nasljednici počeli rješavati bogate ostavštine, ne samo iskopina već i bogate
kolekcije slika. Između dva rata kaštel je ponovo u katastrofalnom stanju, za
što je posebno zaslužna vremešna i slijepa grofica Ana Nugent, Luda Ana Trsatska kako su je zvali.
Stanje pradavnog kaštela pogoršalo se razaranjima u drugom svjetskom ratu koje
se nastavilo i nakon rata. Očit primjer za to je i što su kosti svijetloga
grofa i njegove supruge nasilno iznesene iz mauzoleja. Na to još i danas
podsjećaju ostaci njihovih kamenih sarkofaga, gdje su trebali vječno počivati,
koji leže u blizini ulaza u sam kaštel. No u novije vrijeme, na svu sreću,
intezivno se radi na njegovoj obnovi.
A vi se
pitate pa gdje je to silno zakopano blago koje sam toliko spominjao. Dođite na
Trsat i prošetajte se njime i onda, onako usput, svratite na Trsatsku gradinu,
pomolite se za dušu časnoga grofa, popnite se na Rimsku kulu i pogledajte grad
svetoga Vida na Rječini, pogledajte Učku i Kvarner i shvatit ćete o kakvom sam
vam blagu govorio.
Nema komentara:
Objavi komentar