utorak, 5. ožujka 2013.

Korzo - riječki mikro svemir


Zagrepčani se vole hvaliti Ilicom i Jelačić placem. Splićani se hvale svojom Rivom a Dubrovčani pak Stradunom. A mi Riječani? Imamo li mi Riječani / Ričani / Rečani / Fjumani kakvo, takvo posebno mjesto. Naravno da imamo i to puno, puno posebnije nego što mislimo. Ne vjerujete?



Korzo je naš riječki mikrosvemir. Na njemu se sve događa – od prve jutarnje kave i ćakule, do velikog karnevala i maškaranog ludila. Na njemu se gledaju preskupi izlozi, škicaju komadi, susreću znanci, izmjenjuju šetači, oni besposleni sa onim užurbanim i prezaposlenima. Sa njegovih se rasklimanih ploča vidi gotovo cijeli svijet. Pretjerujem, kažete. Pa i ne. Stojeći na njegovu početku (ili kraju), bacite, onako usput, pogled na Palazzio Adrio, Palaču Jadran, odnosno zgradu Jadrolinije i uvjerit će te se da ne pretjerujem. Na pročelju koje vidite, opazit će te četiri kipa, kipara Sebastiana Bonomija. Kipovi su alegorije kontinenata – Japanka predstavlja Aziju, Egipćanka pak Afriku, Indijanka naravno Ameriku, a tu je i Europljanka. Zar to nije gotovo cijeli svijet? Zar ste pomislili da bi vam lagao?






Na našem su Korzu danas česti ulični svirači i zabavljači. A nedaleko njih, i ne tako davno, mogli su se čuti sasvim neki drukčiji zvuci. 1890. uvedena je u riječki kulturni život zgrada Filharmonijsko – dramskog društva, naša Filodrammatica. Tada je iz nje odjekivala društvena himna, koju je skladao sam Ivan Zajc. U njoj su Riječani, kako i priliči, velikom feštom slavili šezdeseti rođendan svog glasovitog sugrađanina Ivana pl. Zajca.





A tko zna kako bi danas izgledala naša gradska kavana, da se Filharmonijsko – dramsko društvo nije moralo iseliti iz prostora Domoljubna društva iliti Societa Patriotica. No možda je to i dobro, jer da se nisu iselili, tko zna gdje bi se danas nalazili – Radio Rijeka, Čitaonica i Mali salon. A upravo u toj Čitaonici, 1918. riječko Nacionalno vijeće donijelo je odluku o sjedinjenju Rijeke Hrvatskoj, odnosno novoosnovanom Kraljevstvu SHS, te tako, na tko zna kakav način, promijenilo sudbinu Terrae Fluminis.




Priča o Korzu može ići i dalje, ali ako vas do sada nisam uspio uvjeriti u njegovu posebnost, ne bih to učinio ni u nastavku priče.



Onu najljepšu priču o Korzu nisam vam ni ispričao, niti imam namjeru. To je priča svakog od nas, priča koju samo mi znamo. Ni ovo što sam vam ispričao nije bila moja priča o mojem Korzu. Svatko ima svoje Korzo i svoju priču. Moje se Korzo i moja se priča razlikuju od vaše. Ono što je u priči zadano je Korzo i njegova prošlost, sadašnjost i budućnost. Korzo je naša zajednička priča, u kojoj se zrcale svi Riječki životi, oni prošli, sadašnji i oni budući. Fontane i rasklimane poče, sjaj i blještavilo izloga, tuga i bijeda prosjaka.

Svaki se od gradova s početka Kartoline može hvaliti svojim posebnim mjestima, ali niti jedno nije tako posebno kao naše Korzo, ako ništa drugo, a ono zato jer je naše.

Nema komentara:

Objavi komentar