Kada je 1. travnja 1942.
godine svoj život započeo naš Riječki ili Veliki neboder, kada su se maknule
skele koje su ga skrivale od radoznalih pogleda i kada je osvanuo u svoj svojoj
ružičastoj golotinji, svi su govorili samo o njemu. Većina je negodovala, neki
su čak bili toliko zaprepašteni, da su ga najčešće opisivali kao divovski
ormar–ladičar. No usprkos i možda čak i u inat svima njima, taj ormar–ladičar preživio
je dva rata, tri države, tri ideologije i eto dočekao svoj 71. rođendan. I
teško se sada, nakon tolikih godina, ne složiti se s tadašnjim počasnim
konzervatorom Rijeke i ravnateljem Gradskoga muzeja, uvaženim gospodinom
Riccardom Giganteom, koji je te davne 1942. kazao da će junak naše današnje
priče postati jedan od sedam ljepota grada.
I kako to već biva u ovom
našem gradu i danas kada se nešto gradi, kao i nekada, Riječki se neboder dugo
rađao. Sve je započelo još 1939. i oteglo se sve do 1942., što zbog arheoloških
nalaza, što zbog ratnih prilika. Tata mu je bio tada najugledniji tršćanski
arhitekt Umberto Nordio, koji ga je izgradio kao kuću–toranj i uspio ga
uspješno smjestiti u okolinu, iako su mu mnogi prigovarali da svoj casa torre, a njihov ormar–ladičar, nije
uspio uklopiti u okoliš.
Riječki neboder sa svojih 14
katova i 53 metra visine, dominira našim malim velikim gradom i lukom. Ako ste
ovog dominantnog sedamdesetijednogodišnjaka promatrali dok je sunčani disk
visoko na nebu, iako strogo geometrijski, on tada gubi svoju krutost i ističe
se pokretima sjena koje ulaze u udubine. Dodajte ovome i velika stakla koja ga
čine prozračnim i oslobođenim težine i uz malo mašte (sjetite se da je izgrađen
davne 1942.) biti će vam savršeno jasno zašto je one Riječane–Fjumane, kojima
se sviđao, podsjećao na daleku zemlju snova – Ameriku.
To podsjećanje na Ameriku i
nije bilo bez osnove. Novac za gradnju nebodera dao je Marco de Arbori (otud i drugo ime za Riječki neboder - Palazzo Arbori), a on je
bio Merikan. Njegov je poštovani gospodin otac otišao u Ameriku, a tamo mu se
posrećilo te se on silno obogatio. To što se poštovani gospodin Enrico obogatio
u Americi u vrijeme prohibicije, ne pripada ovoj priči. Kao ni ona priča koju
sam davno čuo, a koja kaže da mladi Marco de Alberi i nije baš imao toliko
novaca koliko je bilo potrebno za
izgradnju, no tu se našao i stanoviti Alfonso Capone, zvan Al i Scareface, koji
je mladcu pripomogao kojim dolarom.
Iz ovog je projekta Marco de
Arbori, kao pravi buisnessman, želio izvući dobar profit. Tako se u prizemlju i
polukatu trebao smjestiti veliki robni magazin iz Milana, a sve tamo do šestoga
kata, trebali su se nalaziti prostrani, funkcionalni i prozračni uredi tvrtki,
udruga i ustanova. Čista Amerika. Ali, ne zaboravite da je svačiji život prepun
razno – raznih ali, mladi de Arbori nikad iz ove svoje investicije nije izvukao
željenu dobit.
Ameriknizacija se ogledala i
u stanovima. Dva ulaza, veliki hol, sobe okrenute prema ulicama i trgu, svi
opremljeni ugrađenim ormarima, modernom kuhinjom i kupaonicom. Stanovi su bili
građeni, zar to treba posebice naglašavati, samo za one sa jako dubokim
džepovima.
Duh bogate Amerike ogledao
se kako na vanjskom tako i na unutrašnjem uređenju. Mramor i tada vrlo moderne
keramičke pločice u koje je neboder obučen izvana, a za atrij bijeli kararski i
crveni mramor iz Montecatinija. U unutrašnjosti se nalazila i freska akademskog
fresko-slikara Carla Sbissa Poeta čita kvarnersku kartu, koja je nažalost
uništena nakon 1945.
Od 1987 do veljače 1989.
godine, naš je junak bio na face–liftingu. Kada su sa njega skinute skele, krpe
i plastične folije, ponovo je osvanuo ružičast kao i onog davnog 1. travnja
1942. A Riječki neboder eto tako stoji i dalji i gleda kako se njegovo i naše
Korzo, naša Rijeka, nostra Fiume, mijenja. Mijenja se sve, od šetača Korzom do
zastava koje se vijore s obiju strana Rječine, samo on stoji već više od
sedamdeset godina, miran čuvar vremena prošlog i vremena budućeg.
Nema komentara:
Objavi komentar