Gradski
ura ili toranj, oduvijek je dijelila sudbinu grada čijeg je simbol. Bilo je to
tako nekada, a tako je i sada. Priča se, raspravlja se i šapuće – treba li se
na vrh glavnog lika današnje priče vratiti skulptura dvoglavog orla, kako kažu
jednu ili na njoj nema mjesta za “očerupanu kokoš”, kako kažu drugi?
Gradski
je toranj, naša ura, često je, ni kriv ni dužan, bio upleten u politiku (valjda
po onoj – ako se ti nećeš baviti politikom, politika će se baviti tobom). Ubrzo
nakon što je 1868. Hrvatsko-ugarskom nagodbom, točnije Riječkom krpicom (koja
će značajno odrediti daljnju sudbinu grada svetoga Vida) Rijeka postala “corpus
separatum” tj. “zasebno tijelo pridruženo ugarskoj kruni” (kako je još davne
1779. sročila carica Marija Terezija) poveo se spor između ugarskih i gradskih
vlasti, čija zastava se treba vijoriti na gradskom tornju. Gospoda političari
su jako žestoko, ali zapravo uvijek jalovo (hm…kako se političari nikad ne
mijenjaju) raspravljali hoće li to biti mađarski crven-bijeli-zeleni ili
riječki tamnocrven-žuti-plavi.
Naime stari riječki orao “privremeno” je skinut
s vrha gradskog tornja zbog rekonstrukcije 1890. i nikako se nakon završetka
radova nije mogao vratiti na svoje mjesto. I tko zna koliko bi te jalove
rasprave i natezanja trajala da nije bilo riječkih – žena. Slično onim
starogrčkim ženama koje su svojim muževima zaprijetili (da malo slobodnije
intrepetiramo povijest) – nema seksa dok se ne ohlade usijane glave, riječke su
gospođe 1906. odlučile da im je dosta muških lupetanja, preuzele stvar u svoje
ruke i vratile riječkog orla na njegovo mjesto. Time su se duhovi primirili sve
do 1918. Završetkom prvog svjetskog rata, oko Rijeke su se počeli natezati
Hrvati i Talijani.
12. rujna 1919. pjesnik, ratnik i ljubimac žena Gabriele
D’Annunzio sa svojim arditima – smijelima, ulazi u Rijeku, a na povijesnu scenu
tada po prvi put stupa i – fašizam. Uskoro je jedan od D’Annunzijevih ardita,
pogrešno misleći da je riječki orao zapravo habsburški, otpilio jednu glavu i
na njeno mjesto ugurao talijanski barjak. I tako je 1919., jedan simbol potpuno
pogrešno protumačen i s nekoliko poteza pile nekog neznanog ardita pretvoren u
potpuno drugi simbol. Jer dvoglavi orao jest bio simbol Hasburgovaca, ali
jednoglavi orao je tada bio simbol Italije!
Naš
je dekapitirani orao gnijezdio se na vrhu ure sve do 1949. Tada je netko
(vjerojatno neki muškarac, jer su žene u ovoj priči uvijek bile racionalne)
odlučio da nema mjesta za nekakve ptičurine u
novoj zemlji radnika i seljaka. Skrivećki, usred noći, poput tata, netko
ga je bacio na Korzo. Priča kaže kako su drugo jutro stari Fjumani po Korzu
skrivećki skupljali ostatke razbijenog orla i nosili ih doma.
I
to je, recimo, priča o toj “očerupanoj kokoši” ili dvoglavom riječkom orlu s
vrha naše ure, kako vam drago.
Nema komentara:
Objavi komentar